senyum..

 بسم الله الرحمن الرحيم



senyum..
satu perbuatan yang paling mudah
tanpa guna tenaga yang banyak
ayah cakap senyum sedekah tanpa memerlukan wang
ayah jugak cakap
kalau susah hati..
cuba senyum..
kalau ada masalah..
jangan senyum hilang dari wajah..
kalau sakit..
apa nak buat...nangis tak apa..
tapi senyum tetap ada..lambang kita menerima..
saya cakap..
sebab senyum saya tak tahu apa rasa di hati ayah
ayah risau, tapi ayah masih mampu ukir senyuman
ayah sedih, tapi masih tetap senyum
tak pernah saya lihat air mata ayah menitis..
hebatnya senyum itu...
apa perasaan di hati dapat bersembunyi di sebaliknya..

tapi mata..
kata orang mata tak pernah menipu..
saya tatap wajah ayah..
riaknya ceria kerana senyuman
tapi matanya..menunjukkan perasaannya yang sebenar..
betul..mata takkan menipu..

saya cuba jadi seperti ayah..
walau saya tahu mata takkan menipu..
kerana ia memancarkan perasaan...
tapi dengan senyuman
saya bahagia..
walau di hati terluka..

saya belajar dari ayah..
senyum lambang kesabaran
ketika ditimpa musibah..
dan saya akan cuba..
cuba ukir senyuman terindah
walau pun payah..

Ulasan